ARKITEKTUR SOM MEDIE
LEVENDE KULTURARV
VÆRKSTED
IDÈ• PROCES • RESULTAT
Værkstedet - arbejdrummet
hvor materialer testes, former søges, mock-up's afprøves, modeller
bygges og farver tydes, rives og blandes for prøveopstrygning. Værkstedet
er for arkitekterne fra United Art, hvad essen engang var for smeden, stedet
hvor idé og praktisk mulighed foldes,formes og bankes sammen for at
blive til.
Her testes
vovede konstruktioner sideløbende med auto-cad projekteringen inde
på tegnestuen.
Her reflekteres over farve og form.
Her afprøves hver enkelt idé inden projekteringsteamet fastlægger
linierne og fremkommer med det endelige forslag.
Her blandes sund fornuft med fabelagtige visioner - på værkstedet
hyldes erkendelsen af menneskers evige arbejde med konstruktion, form og kultur.
På den måde
udgør værkstedet - ligesom krumtaphuset i en motor - rammerne
for den energi der kan frigøres. Ved dynamiske afprøvninger
på værkstedet afsløres de kvaliteter, gode såvel
som dårlige, der gæmmer sig bag overfladerne på et færdigt
projekt, det være sig en detalje, et møbel, et konstruktionsknudepunkt
eller et helt hus.
MODELLER
VIRTUELLE • SKALAMODELLER • GIPS
Modeller bidrager til rumlig forståelse af idéer vist på planer og opstalter, hvad enten de ses på skærm i 3D eller som gammeldags flotte tryk. United Art bruger derfor ofte modeller for at vinde kunders tillid til en projekteret idè.
Vi bruger også modellerne internt i selve idéopbygningsprocessen, som instrument for frembringning af den dialog vi som arkitekter, hele tiden forsøger at føre med vore kolegaer eller os selv. Ganske enkelt for at kontollere om der er plads til det vi ønsker os i feks. en lejlighedsplan. Til undersøgelse af om feks. nye facader klæder gamle, er modellen også god at have. Et projekts vej omkring arkitektens værkstedsbord hvor profiler trækkes i gips, former og hultagninger afprøves, er investeringen værd, idet kunder, ingeniører, entreprenører og andre erfaringsmæssigt set først efter et blik på modellen, forstår projektet fuldt ud.
På den måde
kan modelarbejdet bidrage til at ungå "hovsa løsninger"
hvor man først opdager "fejlen" efter at have bygget i skala
1:1.
Det er idag også
muligt at arbejde med modelopgaver i mere eller mindre avancerede computerprogrammer,
et område af vor praksis der hele tiden udvikles i et rasende tempo.
OVERFLADER
MUR • PUDS • KALK
Overflader viser arkitektens
idé på den side der vender ud/ind mod beskuerne/beboerne. Til
alle tider, overalt på kloden har havet - vor mest udbredte, naturgivne
overflade - fragtet mennesker, varer, erfaringer og traditioner fra kyst til
kyst og på den måde "bygget bro" mellem folk og kulturer.
Med dagens hurtige forbindelser og opkoblinger, er det en let, om ikke just
overskuelig sag, at erhverve indblik i alverdens egenartede kulturer, lokale
traditioner samt praktiske håndværkertricks hvad angår værktøjer,
materialer og fremstillingsprocesser.
Ved fordybelse, viser der sig en hel verden og dens mangfoldige historie,
når man graver ned i kulturlagenes forskelligheder, sammenligner, justerer
og opdager anvendelsesmuligheder for den kulturskat, mere eller mindre sofistikerede,
menneskeskabte overflader udgør.
United Art udvider dagligt kendskabet til forskellige former for overflader.
Vi anser det som et vigtigt satsningsområde; det at vinde kunders respekt
og forståelse for hvilken betydning overflader har, dels som det yderste
af en klimaskærm, men også som muligheden for at give denne skærm
et synligt udtryk der både stofligt og vejrbestandigt passer til forholdene.
FORMIDLING
UNDERVISNING • INSTRUKTION • LEG MED FORM OG FUNKTION
Formidling og vidergivning af viden og erfaring til de unge om design, byggeri, arkitektur og fysisk planlægning, bør indgå som vigtige mål ved opstilling af fremtidige undervisningsplaner for folkeskolen. På den ene side, som led i almendannelsen og for at skabe interesse for vore fysiske omgivelser og deres påvirkningsmuligheder. På den anden side også for at bidrage til opbygning af respekt for bl.a arkitektens fagområde og dennes autoritet og handlekraft i planlægningssituationen. Der skal målrettet og i tidlig alder sættes ind med relevant undervisningsmateriale på de unges præmisser, så samfundet på den måde kan forberede dem på et liv som forbruger af arkitektur og håndværksydelser - af design og overordnet, fysisk planlægning. Hvad enten man senere i livet optræder som boliglejer eller -ejer, som bygherre eller selvbygger, så er forudsætningen for et holdbart resultat, at vi lærer hvad man kan og særlig hvad man ikke kan.
Arkitektur som fag i skolen på linie med hjemmekunnskab eller matematik, ser vi som et godt mål på vejen mod uddannelse af bevidste og dermed bedre modtagere/brugere af design og arkitektur.
KULTURPROJEKTER
KRANBALLET • ROSKILDEFESTIVAL • LANDSKABSOPERA
Ligesom et eventyr kan sætte skub i vore fantasier, så kan musik og dans med indlevelse i tone, rytme, tempo og samklang, bidrage til større selverkendelse og dermed give lyst på livet.
Kranballetten i Nakskov havn i 1989, var et kulturarrangement hvor der blev spillet på disse strenge. Et nedlagt skibsværft, en tidligere stolt håndværkerby i knæ, en hel bys historie på vej ud over beddingen - klagerne stod at læse i alle aviser dengang. Det skulle der en kæmpe byfest til at ændre på. Kranerne tog deres sidste svingom og nittehammerslag, svejsekor, klassisk opera og ny ballet smeltede, for en aften, sammen i en digle der var med til at give byens borgere noget af deres selværd tilbage. Byen tog herefter fat på en ny tørn - en ny tro på fremtiden.
United Art forbinder kunst
på mange planer. Det være sig feks. på festivaler i form
af projektering og opstilling af mobil tele kommunikationspavillion hvorfra
100 tusindvis af glade ungdommer kan komme i kontakt med omverdenen og forsikre
en evt. bekymret mor der hjemme om at man overlever.
Eller idèen om en menneskeskabt lyd-stafet som et spor på tværs
af vort danske land, løftet på vej af utallige mennerskers engagement,
sangglæde og ivrige stemmebånd.
GRØN ARKITEKTUR
HAVER • PLANTER • PLANER
Havens klorofyl - metamorfose - frø og skud, blad, blomst og bær. Arkitekten som grøn agitator - som formidler af drømme, håb og livslyst. Arkitekten som den der samler spændinger og kræfter, den der tæmmer disse kræfter, for så igen at slippe dem løs og sprænge rammerne. Alt dette for at understrege vor hyldest til naturen og dens uendelige strøm af mirakler.
Vor tids havkunst har vokset i betydning fra at være spektakulære anlæg for konge, kirke og adel, til at tjene hele befolkningen. Vort arbejdsfelt som havearkitekter er udvidet til alle skalaer, fra store landskabstræk og strukturerende komponenter i byplanlægningen, til parker, kirkegårde og almindelige villahaver, ja sågar taghaver. På den måde er have- og landskabskunst af lige så væsentlig betydning, som den arkitektur den pryder og som konstituerer vore fysiske omgivelser. Rød Front er vokset til Grøn Plan.
KONKURRENCER
IDE • PROCES • RESULTAT
Konkurrence er for folk i byggebranchen ikke noget ukendt begreb. Som arkitekter oplever vi altid fordelene ved det adrenalinkik afleveringer og dead-lines medfører. Det samme gør sig gældende når vi deltager i idèkonkur-rencer, hvadenten det foregår i tæt samarbejde med andre arkitekter, ingeniører og relevante specialister, eller det drejer sig om tegnestuens indsendte projekter. Det er under alle omstændigheder, en givende proces; det at deltage i den "leg med faget" konkurrencer udgør, og det skærper vore sanser og faglige tilpasningsevne og tilfører den til tider trivielle, byggesagsfyldte arkitekthverdag noget nytænkning og spænding.
I modsætning til
de opgaver hvor vi arbejder for en given kunde med at formulere dennes snævert
betragtede byggeønsker, så gælder det ved konkurrencer
om at stå så åbent og frit som muligt. Som oftest er der
da heller ingen gevinst ud over det at deltage.
United Art ser
netop dette som udtryk for et problem for vort fag; efterhånden som
der er gået inflation i brugen af konkurrencer, er det tankevækkende,
at de som regel vindes af "profesionelle konkurrenter" dvs. arkitekter
der ikke laver andet end at tegne konkurrenceprojekter og som derfor ikke
altid når at få benene plantet på en mudret byggegrund.
DEBAT
IDÈ• PROCES • CHAT
Tilbage i 1989 - i tegnestuens første famlende år - praktiserede vi en tradition med at koge en stor gryde suppe hveranden torsdag, for så at invitere forskellige - fagfolk, billedkunstnere, historikere, stolte, ældre damer, eventyrsrejsende m.fl. - til et arrangement vi kaldte Kunstnerkongressen. Her spiste og drak, fremviste og gennemgik, diskuterede og kritiserede vi alt til arkitektfaget hørende - fra porresuppe til LeCorbursier, fra havnekonkurrence til billedkunstneres forhold til arkitektur.
Udbyttet af denne tradition savnes og United Art er bevidste om hvor vigtig det er med en faglig, indholdsrig og magnifik debat. Derfor deltager vi nu og da med indlæg og avisopslag. Dette kan være med til at stille skarpt på aktuelle og relevante problemstillinger som feks. vort bidrag til dagbladet Politikens helside om Trafikafvikling på Kongens Nytorv eller avisen Urbans "Nej tak til showkøkkenet"
Som et forsøg på flervejskommunikation, har vi oprettet et arkitekt-chat-room hvor vi med interesse tager imod kritik og klapsalver - ris og ros, både på arkitektstandens vegne men også omkring vor egen verden - feks. kritik af egne byggeier. Udvalgte, relevante indlæg vil forhåbentlig på denne måde kunne igangsætte bredere debat til gavn for faget.
|